Pressemelding
gapa_logo.png

Galleri Paasche har fått i stand en spennende utstilling rettet primært mot ungdom, men også andre grupper av befolkningen er velkommen.

Galleriet har fått midler fra Kulturrådets kultursatsing "Kunstløftet 2016", som skal bidra til å vekke kunstinteressen hos unge. I samarbeid med UiT - Norges arktiske universitet har galleriet fått låne fire kunstverk som hører til UiTs kunstsamling, og som til daglig er utstilt i Universitetsbiblioteket. Kunstverkene består av skulpturer, som alle representerer moderne norsk kunst. Kunstnerne bak verkene er avdøde Gitte Dæhlin, Gunn Ingeborg Johansen, Øyvind Aastein, og den samiske kunstneren Aage Gaup.
Gitte Dæhlin er kjent for sine byster og håndsydde skulpturer med etnisk forankring. Hun bodde i lengre perioder i Mexico, og hentet inspirasjon fra den indianske kulturen. Gunn Ingeborg Johansen er født og bosatt i Harstad, og er kjent for sine treskulpturer. Øyvind Aastein er miljøengasjert og uttrykker dette gjennom sine skulpturer, som oftest er av dyr. Som materiale benytter han i all hovedsak trevirke, men i noen tilfeller også polyester og lignende. Aage Gaup var en del av Masi-gruppen som er kjent for å ha tatt den samiske kunsten i en ny, moderne retning. Han arbeider mye med både tre, betong og aluminium som han utnytter på sin personlige måte med hensyn til materialets egenskaper.

Åpning av utstillingen er førstkommende fredag kl. 18. Lokalpressen og NRKs lokalkontor er invitert til åpningen sammen med kommunens avdeling for kultur og oppvekst, som har vært kontaktledd mot skolene.

Med vennlig hilsen
Rødhette Ulf, presseansvarlig Galleri Paasche

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License